- Баттерворт Дж., Харрис М. Принципы психологии развития. М.: Когито-Центр, 2000.
- Блинникова И В. Роль зрительного опыта в психическом развитии младенцев от 0 до 2 лет//Пси-хол.журн. 2000. Т. 21. № 3. С. 49-б4.
- Волкова Л.С. Результаты экспериментального изучения устной речи у детей с глубокими дефектами зрения//Изучение динамики речевых и нервно-психических нарушений. Л., 1983. С. 27-45.
- Выготский Л.С. Собр. соч. в 6 тт. М.: Просвещение, 1982. Т. 2.
- Григорьева Г.В. Развитие ведущей формы общения у дошкольников с нарушениями зрения//Дефектология. М., 1998. С. 7б-83.
- Кольцова М.М. Ребенок учится говорить. М., 1979.
- Лурия А.Р. Язык и сознание. М.: Изд-во МГУ, 1979.
- Сергиенко Е.А., Рязанова Т.Б, Виленская Г.А., Дозорцева А.В. Возможности использования теста Бейли для оценки раннего развития//Психологическое обозрение. 1996. № 1. C.34-41.
- Солнцева Л.И. Развитие компенсаторных процессов у слепых детей дошкольного возраста. М.: Педагогика, 1980.
- Ушакова Т.Н. Речевой онтогенез//Когнитивная психология/Под ред.В.Н. Дружинина, Д.В. Ушакова. М.: PerSe, 2002. С. 407-420.
- Цейтлин С.Н. Язык и ребенок: Лингвистика детской речи. М.: Владос, 2000.
- Acredolo L, Goodwyn S. Symbolic gesturing in normal infants//Child development. 1988. V. 59. P. 450-466.
- Andersen E, Dunlea A., Kekelis L. Blind children's language: resolving some differences//J. of child language. 1984. V. 11. P. 645-664.
- Bates E. Language and context. N.Y.: Academic press, 1976.
- Bates E, Benigni L. et al. The emergence of symbol. N.Y.: Academic press, 1979.
- Bloom L. One word at the time. The Hague, 1973.
- Bigelow A. Early world of blind children//J. of child language. 1987. V. 14. P. 47-56.
- Bigelow A. Relationship between the development of language and thought in young blind children//J. of visual impairment and blindness. 1990. V. 84. P. 414-419.
- Brambring M. Early intervention with blind children: main finding of the Bielefeld longitudinal study//Early childhood intervention: theory, evaluation and practice/Eds. M. Brambring, H. Rauh, A. Beelmann. Berlin, N.Y.: de Gruyter, 1996. P. 411-427.
- Dunlea A. Vision and emergence of meaning. Cambridge: CUP, 1989.
- Dunlea A., Andersen E. The emergence process: Conceptual and linguistic influences on morphological development//First language. 1992. V. 12. P. 95-115.
- Fraiberg S. Insights from the blind: comparative studies of blind and sighted infants. N.Y.: Basic books, 1977.
- Goldin-Medow S., Butcher C. Pointing toward two-word speech in young children//Pointing/Ed. by S. Kita. San Francisco: J. Bass, 2000.
- Hyvarinen L. Assessment of visually impaired children//Low vision and vision rehabilitation. 1994. V. 7. P. 219-225.
- Iverson J, Caprici O, Caselli M. From communication to language in two modalities//Cognitive development. 1994. V. 9. P. 23-43.
- Landau B, Gleitman L. Language and experience: evidence from the blind child. Cambridge: Harvard UP, 1985.
- McConachie H, Moor V. Early expressive language of severely visually impaired children//Developmental medicine child neurology. 1994. V. 36. P. 230-240.
- Mills A. Visial impairment//Language development in exceptional circumstances/Eds. D. Bishop, K. Mog-ford. Edinburg, 1988. P. 150-164.
- Morford M, Goldin-Medow S. Comprehension and production of gesture in combination with speech in one-word speakers//J. of child language. 1992. V. 9. P. 559580.
- Nelson K. Structure and strategy in learning to talk//Monographs of the society of research in child development. 1973. № 38.
- Preisler G.M. Early patterns of interaction between blind infants and their sighted mothers//Child: care, health and development. 1991. V. 17. P. 65-90.
- Urwin C. Language for absent things: learning from visually handicapped children//Topics in language disorders. 1984. V. 4. P. 24-37.
- Urwin C. Preverbal communication and early language development in blind children//Papers and reports in child language development. 1979. V. 17. P. 119-127.
Комментарии
Сообщения не найдены