Child and adolescent stress: continuity of research
Table of contents
Share
QR
Metrics
Child and adolescent stress: continuity of research
Annotation
PII
S0205959225010043-1
Publication type
Article
Status
Published
Authors
N. E. Kharlamenkova 
Occupation: ScD (Psychology), Professor, Chief Research Officer, Laboratory of Psychology of Person Development in Normal and Post-traumatic States, Deputy Director
Affiliation: Institute of Psychology, Russian Academy of Sciences
D. A. Nikitina
Occupation: PhD (Psychology), Researcher
Affiliation: Institute of Psychology, Russian Academy of Sciences
E. N. Dymova
Occupation: Junior Researcher
Affiliation: Institute of Psychology, Russian Academy of Sciences
Pages
36-44
Abstract
The current problem of child and adolescent stress, the research logic of which in the laboratory of psychology of person development in normal and post-traumatic states, Institute of Psychology RAS, is traced in connection with the analysis of the works of L.I. Antsyferova, is considered. The main hypotheses of the study: on the prevalence of coping strategies Anxiety, Ignoring, Self-Blame, Withdrawal and Not Coping in children and adolescents with high stress levels and that the features of coping with difficulties depend on the level of stress experienced and the type of difficult situation associated with a certain life value, are tested on different samples of children aged 12 to 16 years (N = 118), equated by gender. The following methods are used: the Scale of Perceived Stress for Children, PSS-C (B. White, adapted by N.E. Kharlamenkova et al.); The Adolescent Coping Scale (E. Frydenberg, R. Lewis, adapted by T.L. Kryukova), the Color Test of Relationships (adapted by E.F. Bazhin and A.M. Etkind). The results of the study confirm the existence of a connection between unproductive coping strategies and a high level of stress in children and adolescents. Identified difficult life situations — an evaluative situation, abandonment, an uncertain situation, an extreme situation, a situation of helplessness, are correlated with the threat of losing the value associated with a specific situation — the values of Knowledge, Love and Attachment, Safeness, Life and Health, and Faith in People.
Keywords
трудная ситуация стресс, совладание ценность дети подростки
Acknowledgment
Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation (075-00446-24-01).
Received
16.04.2025
Number of purchasers
0
Views
26
Readers community rating
0.0 (0 votes)
Cite   Download pdf Download JATS

References

1. Анцыферова Л.И. Гарри Уэллс — борец за прогрессивную философию и психологию // Вопросы психологии. 1958. № 1. С. 140–145.

2. Анцыферова Л.И. Психология самоактуализирующейся личности в работах Абрахама Маслоу // Вопросы психологии. 1973. № 4. С. 173–180.

3. Анцыферова Л.И. Психология повседневности: жизненный мир личности и “техники” ее бытия // Психологический журнал. 1993. Т. 14. № 2. С. 3–17.

4. Анцыферова Л.И. Личность в трудных жизненных условиях: переосмысливание, преобразование ситуаций и психологическая защита // Психологический журнал. 1994. Т. 15. № 1. С. 3–18.

5. Анцыферова Л.И. Поздний период жизни человека: типы старения и возможности поступательного развития личности // Психологический журнал. 1996. Т. 17. № 6. С. 60–71.

6. Анцыферова Л.И. Способность личности к преодолению деформаций своего развития // Психологический журнал. 1999. Т. 20. № 1. С. 6–19.

7. Анцыферова Л.И. Развитие личности и проблемы геронтопсихологии. М.: Изд-во “Институт психологии РАН”, 2004.

8. Бажин Е.Ф., Эткинд А.М. Изучение эмоционального значения цвета // Психологические методы исследования личности. СПб.: Иматон, 1995.

9. Герсамия А.Г., Меньшикова А.А., Яковлев А.А. Стресс в детском возрасте и психологические особенности личности при аффективных расстройствах // Экспериментальная психология. 2016. Т. 9. № 3. С. 103–117. DOI: 10.17759/exppsy.2016090309

10. Григорьян Г.А., Гуляева Н.В. Стресс-реактивность и стресс-устойчивость в патогенезе депрессивных расстройств: роль эпигенетических механизмов // Журнал высшей нервной деятельности им. И.П. Павлова. 2015. Т. 65. № 1. С. 19–32. DOI: 10.7868/S0044467715010037

11. Кононова А.А. Медико-социальные проблемы формирования здоровья детей в условиях хронического социального стресса // Бюллетень Северного государственного медицинского университета. 2019. № 1. С. 219–220.

12. Крюкова Т.Л. Методы изучения совладающего поведения: три копинг–шкалы. Кострома: КГУ им. Н.А. Некрасова; Авантитул, 2010. 64 с.

13. Мамайчук И.И. Психологическая помощь детям и одросткам с соматическими заболеваниями // Педиатр. 2014. Т. V. № 1. С. 107–118.

14. Харламенкова Н.Е., Еськин Н.А., Снетков А.И. и др. Анестезия в детской и подростковой хирургической ортопедии: медицинские и психологические аспекты // Психологический журнал. 2021. Т. 42. № 3. С. 75–86. DOI: 10.31857/S020595920015209-5

15. Харламенкова Н.Е., Казымова Н.Н., Никитина Д.А. и др. Опросник “Шкала воспринимаемого стресса для детей” (ШВС-Д): Адаптация и психометрические показатели // Экспериментальная психология. 2024. Т. 17. № 2. С. 178–198. DOI: 10.17759/exppsy.2024170211

16. Харламенкова Н.Е., Никитина Д.А. Стресс и антистресс в представлении ребенка и взрослого // Человек. 2023. Т. 34. Вып. 4. С. 76–96. DOI: 10.31857/S023620070027354-6

17. Харламенкова Н.Е., Никитина Д.А., Шаталова Н.Е., Дымова Е.Н. Переживание стресса оставленности и беспомощности в подростковом возрасте // Психологический журнал. 2024. Т. 10. № 2. С. 39–50. DOI: 10.31857/S0205959224020041

18. Fitzgerald M. Serial indirect effects from childhood maltreatment to adult chronic health conditions through contemporary family relationships and mental health problems: Inquiry into sleep disturbances and stress // Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy. 2024. V. 16 (Suppl. 1). P. 215–223. DOI: 10.1037/tra0001469

19. Lazarus R., DeLongis A. Psychological stress and coping in aging // American Psychologist. 1983. V. 38(3). P. 245–254.

20. Rueger S.Y., Pyun Y., Coyle S. et al. Youth depression and perceived social support from parents: A meta-analysis of gender and stress-related differences [Editorial] // Psychological Bulletin. 2022. V. 148(9–10). P. 710–740. DOI: 10.1037/bul0000378

21. Sharp K., Tillery R., Long A. et al. Trajectories of resilience and posttraumatic stress in childhood cancer: Consistency of child and parent outcomes // Health Psychology. 2022. V. 41(4). P. 256–267. DOI: 10.1037/hea0001132

22. White B.P. The perceived stress scale for children: A pilot study in a sample of 153 children // International Journal of Pediatrics and Child Health. 2014. V. 2. № 2. P. 45–52.

Comments

No posts found

Write a review
Translate