Philosophical and psychological aspects of the life of S. L. Rubinstein and the participants of his scientific school (in connection with the 135th anniversary of the scientist and the 100th anniversary of his school)
Table of contents
Share
QR
Metrics
Philosophical and psychological aspects of the life of S. L. Rubinstein and the participants of his scientific school (in connection with the 135th anniversary of the scientist and the 100th anniversary of his school)
Annotation
PII
S0205959225010032-1
Publication type
Article
Status
Published
Authors
I. Semenov 
Occupation: ScD (Psychology), Professor, Member of Academy of Pedagogical and Social sciences, Psychology department, Institute of Pedagogy and Psychology of Education
Affiliation: Moscow City University
Pages
23-35
Abstract
The historical and scientific analysis of S.L. Rubinstein’s life activity provides key and little-known facts of biography, summarizes the philosophical and psychological achievements of him and the school he created in the study of cognitive processes (sensations and perception, thinking and reflection, understanding and social representations) and metacognitive states of consciousness of a person and her cognition of being in the world. The main periods of intellectual searches and individual creativity of S.L. Rubinstein as a subject of cognition are differentiated. The panorama of the integral evolution of his school as a group subject of the collectively distributed activity of S.L. Rubinstein’s students, who developed his traditions in the institutes of philosophy and psychology of the Academy of Sciences, is studied. The fundamental and applied achievements of the participants and followers of his school, who created innovative concepts and original approaches promising in the development of topical problems of modern psychological science and the human knowledge system as a whole, are characterized.
Keywords
философия психология персонология педагогика личность субъект мышление рефлексия сознание деятельность творчество научная школа
Received
16.04.2025
Number of purchasers
0
Views
25
Readers community rating
0.0 (0 votes)
Cite   Download pdf Download JATS

References

1. Абульханова К.А. Ретроспектива и перспектива принципа субъекта в исследованиях мышления школой С.Л. Рубинштейна // Вопросы философии. 2021. № 9. С. 75–84.

2. Абульханова К.А., Семенов И.Н., Старовойтенко Е.Б. Психология индивидуальности: новые модели и концепции / Под ред. Е.Б. Старовойтенко, В.Д. Шадрикова. М. — Воронеж: МОДЭК, 2009.

3. Анцыферова Л.И. Развитие личности специалиста как субъекта своей профессиональной жизни // Психологические исследования проблемы формирования личности профессионала / Отв. ред. В.А. Бодров. М.: Наука, 1991. С. 15–29.

4. Анцыферова Л.И. Роль анализа в процессе решения творческих задач // Тезисы докладов на Совещании по вопросам психологии познания. 20–22 мая 1957 г. / Отв. ред. и авт. вст. ст. С.Л. Рубинштейн. М.: АН СССР, 1957. С. 95–111.

5. Асмолов А.Г., Журавлев А.Л., Семенов И.Н. и др. Научные подходы в современной отечественной психологии: коллективная монография / Отв. ред. А.Л. Журавлев, Е.А. Сергиенко, Г.А. Виленская. М.: Изд-во “Институт психологии РАН”, 2023.

6. Богоявленская Д.Б., Брушлинский А.В., Матюшкин А.М. и др. Рабочая концепция одаренности / Отв. ред. Д.Б. Богоявленская, В.Д. Шадриков. Самара: СГПУ, 2003.

7. Богоявленская Д.Б., Пономарев Я.А., Семенов И.Н. и др. Психология творчества: общая, дифференциальная, прикладная: коллективная монография / Отв. ред. Я.А. Пономарев. М.: Наука, 1990.

8. Брушлинский А.В. Проблема субъекта в психологической науке // Психологический журнал. 1991. Т. 12. № 6. С. 3–11.

9. Брушлинский А.В. Школа С.Л. Рубинштейна: концепция деятельности и психического как процесса // Изучение традиций и научных школ в истории советской психологии / Под ред. А.Н. Ждан. М.: Изд-во Московского университета, 1988. С. 92–100.

10. Будилова Е.А. Методология, теория и эксперимент в научном творчестве С.Л. Рубинштейна // Вопросы психологии. 1979. № 3. С. 106–114.

11. Вудвортс Р. Экспериментальная психология. Experimental psychology: сокр. пер. с англ. / Под ред. Г.К. Гуртового и М.Г. Ярошевского; Вступ. статья [“Деградация современной буржуазной психологии”. C. 5–49] М.Г. Ярошевского. М.: Изд-во иностранной литературы, 1950.

12. Журавлев А.Л., Купрейченко А.Б. Развитие идеи С.Л. Рубинштейна о самоопределении субъекта в современной социальной психологии // Философско-психологическое наследие С.Л. Рубинштейна / Отв. ред. К.А. Абульханова. М.: Изд-во “Институт психологии РАН”, 2011. С. 216–233.

13. Левина С.С., Будилова Е.А. Краткий перечень научной литературы по изучению психологии деятельности: указатель. 2-е доп. изд. М.: Библиотека им. В.И. Ленина, 1954.

14. Макурова А.В. Развитие И.Н. Семеновым рефлексивной психологии: от исследований мышления к формированию научной школы (обзор по материалам книги В. Маттеуса, Hettingen, 1988) // Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования. 2015. № 1–2. С. 22–56.

15. Наторп П. Философия как основа педагогики / Предисл. Густава Шпета // Наторп П. Избранные работы (пер. с нем.) / Сост. В.А. Куренной. М.: Территория будущего, 2006. С. 295–383.

16. Некрасов П.А. Философия и логика науки о массовых проявлениях человеческой деятельности. М.: Университетская типография, 1902.

17. Петровский А.В., Ярошевский М.Г. Теоретическая психология: Учебное пособие для студентов психологических факультетов вузов. М.: Академия, 2001.

18. Рубинштейн С.Л. Вступительное слово и доклад “Принципиальные вопросы психологии познания” в Институте философии АН СССР // Вопросы философии. 1957. № 5. С. 226–228.

19. Рубинштейн С.Л. Избранные философско-психологические труды: Основы онтологии, логики и психологии. М.: Наука, 1997 (Бытие и сознание. С. 3–212; Принципы и пути развития психологии. C. 214–425).

20. Рубинштейн С.Л. Принцип творческой самодеятельности (К философским основам современной педагогики) // Ученые записки высшей школы Одессы. 1922. Т. 2. С. 148–154; То же: Вопросы психологии. 1986. № 4. С. 101–107.

21. Рубинштейн С.Л. Проблемы психологии в трудах Карла Маркса // Советская психотехника. Т. УП. 1934. № 1. С. 3–21; То же: Вопросы психологии. 1983. № 2. С. 8–24; То же: Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии / Под ред. Е.В. Шороховой. М.: Педагогика, 1976. С. 19–46.

22. Рубинштейн С.Л. Пути и достижения советской психологии (о сознании и деятельности человека) // Вестник Академии наук СССР. 1945. № 4. С. 67–84.

23. Семенов И.Н. Методологическая рефлексия жизнетворчества А.В. Брушлинского и становления субъектно-деятельностной парадигмы современной психологии (к 90-летнему юбилею выдающегося ученого) // Психологический журнал. 2023. T. 44. № 3. C. 83–92.

24. Семенов И.Н. Науковедческая рефлексия персонологии философско-психологического творчества К.А. Абульхановой // Психологический журнал. 2022. Т. 43. № 5. С. 5–16.

25. Семенов И.Н. Системодеятельностная методология и рефлексивная психология мышления: монография. М.: Фонд “Институт развития им. Г.П. Щедровицкого”, 2014.

26. Семенов И.Н. Типология экзистенциальных стратегий и иcследовательских программ в творчестве С.Л. Рубинштейна // Психологический журнал. 2020. Т. 41. № 2. С. 80–89.

27. Семенов И.Н., Водопьянов Д.А. Науковедческая рефлексия развития академической социальной психологии (к 50-летнему юбилею ИП РАН и 100-летию со дня рождения Е.В. Шороховой) // Социальная психология и общество. 2022. Т. 13. № 3. С. 221–235.

28. Семенов И.Н. Экзистенциально-социокультурная рефлексия развития выдающейся личности А.Н. Леонтьева и его роли в изучении психологии и акмеологии творчества (к 115-летнему юбилею) // Акмеология. 2018. № 3. С. 67–75.

29. Философское наследие Сергея Рубинштейна. В 3-х т. Т. 1: Рубинштейн С.Л. Человек и мир / Ред. кол.: О.Ю. Васильева, А.А. Гуссейнов, О.А. Ястребов / Под. ред. К.А. Абульхановой, В.Н. Белова. М.: РУДН, ИП РАН, ПИ РАО, 2024.

30. Шорохова Е.В. Теоретические проблемы психологии в трудах С.Л. Рубинштейна // Вопросы психологии. 1967. № 5. С. 38–50.

31. Якиманская И.С. Личностно ориентированное развивающее образование в современной школе. М.: Сфера, 2007.

32. Ярошевский М.Г. Предмет психологии и ее категориальный строй // Вопросы психологии. 1971. № 1. C. 110–121.

33. Buhler K. Krieser der Psychologie. 1927.

34. Matthäus W. von. Sowjetische Denkpsychologie. Göttingen; Toronto; Zurich, 198. (Рецензия: Семенов И.Н. Современная советская психология мышления: панорама фундаментальных достижений // Психологический журнал. 1989. Т. 10. № 6. С. 160–162.)

35. Semenov I.N. The psychology of reflexion in the scientific work of S.L. Rubinshtein // The Psychology Journal. 1989. № 4. P. 67–74.

Comments

No posts found

Write a review
Translate