- PII
- S3034588XS0205959225030083-1
- DOI
- 10.7868/S3034588X25030083
- Publication type
- Article
- Status
- Published
- Authors
- Volume/ Edition
- Volume 46 / Issue number 3
- Pages
- 87-98
- Abstract
- Modern studies are presented as developing K.V. Bardin’s ideas. The subject-oriented approach in psychophysics is specified as a subject-activity-oriented approach. Strategies of observer’s sensory activity serve as the psychological mechanism for individuality contribution to performance. Studies of decision-making in sensory tasks have revealed: an unconscious anticipation of future decisions, doubts as the internal mechanism of decision errors. The subject-behavioral approach to animal behavior studying has been formulated. In visual tasks individually-typological groups of reptiles have been identified according to the impulsivity parameter. Under emotional stress, decreased success has been found in visual discrimination: in sensitivity and decision-making criterion conservatism along with decision time increase. Taking the anti-stress homeopathic medicine has improved these characteristics up to the normal level, and they allowed to identify groups of observers with different stress resistance. So its diagnostic is possible via the psychophysical method used. Visual sensitivity in persons with hard somatic diseases (oncology, cerebral palsy, allergic dermatoses) depended on the type of pathology, and could be both lower and higher than in healthy ones. The criterion conservatism was reduced in all groups of patients, but the psychological content of this strategy (as a mechanism for their discomfort compensating in order to the sensory task performing) is different for different pathologies. Visual, auditory and tactile thresholds have been assessed in preschoolers. Neuropsychological tests have been conducted and functional asymmetry of the cerebral hemispheres has been assessed to determine their relationships with manifestations of neurocognitive development in children. Various structural and functional relationships of threshold values with graphomotor neuropsychological characteristics and asymmetry indices have been established in the leading sensory systems studied.
- Keywords
- К.В. Бардин психофизика сенсорные задачи сенсорная деятельность зрительная чувствительность принятие решения субъектный подход индивидуальность стресс хронические заболевания сверхмалые дозы нейрокогнитивное развитие функциональная асимметрия нейропсихологические пробы
- Date of publication
- 15.11.2025
- Year of publication
- 2025
- Number of purchasers
- 0
- Views
- 8
References
- 1. Александров С.Г. Функциональная асимметрия и межполушарные взаимодействия головного мозга. Иркутск: ИГМУ, 2014.
- 2. Алексеева А.С., Ломтатидзе О.В., Скотникова И.Г. Половозрастные и деятельностные факторы формирования порогов зрительного восприятия у младших подростков // История, современность и перспективы развития психологии в системе Российской академии наук: материалы Международной юбилейной научной конференции, посвященной 50-летию создания Института психологии РАН, 16-18 ноября 2022 г. / Отв. ред. Д.В. Ушаков и др. М.: Изд-во“ Институт психологии РАН”, 2022. С. 194-195.
- 3. Аткинсон Р.К., Бауэр Г.Х., Кротерс Э.Дж. Введение в теорию математического обучения. Нью-Йорк: Wiley, 1965.
- 4. Бардин К.В. Исследование сенсорной памяти и различительной чувствительности к цвету у детей школьного возраста // Вопросы психологии. 1960. № 2. С. 107-117.
- 5. Бардин К.В. О цветоразличении у умственно-отсталых детей // Доклады АПН РСФСР. 1962. № 4. С. 119-122.
- 6. Бардин К.В. Проблема порогов чувствительности и психофизические методы. М.: Наука, 1976.
- 7. Бардин К.В., Забродин Ю.М., Иваницкий А.М., Матвеева Л.В. Особенности регуляции сенсорно-перцептивного процесса при некоторых психических расстройствах // Психофизика сенсорных систем. М.: Наука. 1979. С. 153-189.
- 8. Бардин К.В., Забродина Т.А. Изменения сенсорной чувствительности при решении мыслительных задач // Вопросы психологии. 1988. № 1. С. 149-154.
- 9. Бардин К.В., Индлин Ю.А. Начала субъектной психофизики. М.: Изд-во “Институт психологии РАН”, 1993.
- 10. Бардин К.В., Михалевская М.Б., Скотникова И.Г. Сравнительный анализ методов средней ошибки и вынужденного выбора // Психологический журнал. 1980. Т. 1. № 2. С. 99-110.
- 11. Безруких М.М., Теребова Н.Н. Зрительное восприятие как интегративная характеристика познавательного развития детей 5-7 лет // Новые исследования. 2008. № 1. С. 13-26.
- 12. Гусев А.Н. От психофизики чистых ощущений к психофизике сенсорных задач: системно-деятельностный подход в психофизике // Вопросы психологии. 2013. № 3. С. 143-155.
- 13. Забродина Т.А., Сорокин А.С. Различение зрительных сигналов в условиях стресса // Процедуры и методы экспериментально-психологических исследований. М.: Изд-во “Институт психологии РАН”, 2016. С. 222-226.
- 14. Забродина Т.А., Сорокин А.С. Сенсорная чувствительность у людей с хроническими заболеваниями // Фундаментальные и прикладные исследования современной психологии. М.: Изд-во “Институт психологии РАН”, 2017. С. 1545-1548.
- 15. Затолока П.А. Методы исследования слуха. Минск: БГМУ, 2009.
- 16. Иванова М.К., Панкова Е.А., Скрынская О.А. Влияние стресса на эффективность обучения // Современное образование: содержание, технологии, качество. 2024. Т. 1. С. 357-360.
- 17. Корж Н.Н., Вайткявичус Г.Г. О механизме сенсорных процессов при обнаружении сигналов у больных шизофренией // Журнал невропатологии и психиатрии им. С.С. Корсакова, 1972. Т. 72. № 11. С. 1689-1694.
- 18. Космолинский Ф.П. Эмоциональный стресс при работе в экстремальных условиях. М.: Медицина, 1976.
- 19. Ломтатидзе О.В., Алексеева А.С. Особенности зрительного восприятия младших школьников с трудностями в обучении // Обзоры по клинической фармакологии и лекарственной терапии. 2018. Т. 16. № 1. С. 91.
- 20. Методы нейропсихологического обследования детей 6-9 лет: коллективная монография / Т.В. Ахутина, А.А. Корнеев, Е.Ю. Матвеева и др.; под ред. Т.В. Ахутиной. М.: В. Секачев, 2016.
- 21. Скотникова И.Г. Вклад К.В. Бардина в развитие психофизики // Психологический журнал. 2000. Т. 23. № 6. С. 77-82.
- 22. Скотникова И.Г. Проблемы субъектной психофизики. М.: Изд-во “Институт психологии РАН”, 2008.
- 23. Скотникова И.Г. Принятие решения - ключевое звено психической деятельности // Разработка понятий в современной психологии. Т. 3 / Под ред. А.Л. Журавлева, Е.А. Сергиенко, Н.Е. Харламенковой, Г.А. Виленской. М.: Изд-во “Институт психологии РАН”, 2021. С. 162-200.
- 24. Скотникова И.Г., Желанкин Р.В. Активность и индивидуальность рептилий в процессе принятия решения: субъектно-поведенческий подход // Психология человека как субъекта познания, общения и деятельности: сборник научных трудов / Под ред. В.В. Знакова, А.Л. Журавлева. М.: Изд-во “Институт психологии РАН”. С. 1169-1180.
- 25. Толмачева Е.А., Максименко М.Ю. Зрительная иллюзия Мюллера-Лайера у детей младшего школьного возраста в норме и при задержке психического развития // Актуальные проблемы современного образования. 2019. Т. 26. С. 166-177.
- 26. Bechtereva N.P., Shemyakina N.V. Error detection mechanisms of the brain: Background and prospects // International Journal of Psychophysiology. 2005. Т. 58. № 2-3. P. 227-234.
- 27. The SAGE Handbook of Cognitive and Systems Neuroscience. V. 1. Part YI. Ch. 39 / Ed. G.J. Boyl et al. SAGE Publications Ltd (UK), 2023.
- 28. Terekhova S.F., Grechenko T.N. Regulation of the neuronal functional state by ultralow doses of different biologically active substances. Nonspecific effect // Radiats Biology Radioecology. 2003. May-June. V. 43. № 3. P. 315-319.