- PII
- S3034588XS0205959225030094-1
- DOI
- 10.7868/S3034588X25030094
- Publication type
- Article
- Status
- Published
- Authors
- Volume/ Edition
- Volume 46 / Issue number 3
- Pages
- 99-111
- Abstract
- As part of a study of the process of acquiring a new skill, this paper compared groups of participants demonstrating varying degrees of skill acquisition and improvement of a skill formed using the “Yes/No” psychophysical task. It was assumed that when learning a new skill, the participants could acquire new experience at different rates and, thus, after the same number of behavioral acts of interaction with the task, have different degrees of formation of the new functional system, which would be manifested in differences in response time, “sensitivity index” ’, and decision criterion β. One group of participants (N = 28, 18 to 45 years, median 19 years, 7 males, 21 females) in the study were trained to discriminate between short time intervals presented in the visual modality in a single session, while a second group (N = 51, 18 to 32 years, median 22 years, 27 males, 24 females) underwent similar training in two sessions spaced 24 hours apart. It was shown that such effects as bias in the decision criterion score β, its independence from the “sensitivity” score ’, and longer time for the response category “No, there was no difference” compared to the response category “Yes, there was a difference” were observed only in the groups of higher-performing participants (demonstrating the skill without prior training) compared to other groups of participants (in all cases at ≤ 0.05). These phenomena were not observed in the groups of lower performing participants (those who did not acquired skill and those who acquired skill as they progressed through the experiment). The obtained results are interpreted from the standpoint of the system-evolutionary approach on the basis of ideas about systemogenesis and the number of degrees of freedom of neuron and organism observed at the stage of mismatch and after the completion of the process of systemogenesis.
- Keywords
- системно-эволюционный подход научение системогенез различение коротких интервалов времени психофизика обнаружение сигнала метод “Да/Нет”
- Date of publication
- 15.11.2025
- Year of publication
- 2025
- Number of purchasers
- 0
- Views
- 7
References
- 1. Александров Ю.И., Горкин А.Г., Созинов А.А., Сварник О.Е., Кузина Е.А., Гаврилов В.В. Консолидация и реконсолидация памяти: психофизиологический анализ // Вопросы психологии. 2015. № 3. С.133-144.
- 2. Александров Ю.И., Дружинин В.Н. Теория функциональных систем в психологии // Психологический журнал. 1998. Т. 19. № 6. С. 4-19.
- 3. Анохин П.К. Принципиальные вопросы общей теории функциональных систем // Принципы системной организации функций. М.: Наука, 1973. С. 5-61.
- 4. Апанович В.В., Арамян Э.А., Гладилин Д.Л., Юдаков К.С., Карпов С.А., Горкин А.Г., Александров Ю.И. Разработка и апробация психофизической методики исследования приобретения и совершенствования навыка // Экспериментальная психология. 2022. Т. 15. № 3. С. 222-223.
- 5. Апанович В.В., Юдаков К.С., Егорова П.И. Разработка принципа анализа динамики психофизического показателя d’ с применением метода “скользящего окна” // Психологический журнал. 2024. Т. 45. № 5. С. 65-76.
- 6. Войтенко Т.П. Сенсорная тренировка как фактор развития чувствительности: Дис. … канд. психол. наук. М., 1989.
- 7. Гусев А.Н. Психофизика сенсорных задач: системно-деятельностный анализ поведения человека в ситуации неопределенности. М.: Изд-во Моск. ун-та; УМК “Психология”, 2004.
- 8. Гусев А.Н., Измайлов Ч.А., Михалевская М.Б. Измерение в психологии: общий психологический практикум. 2-е изд. М.: Смысл, 1998.
- 9. Забродин Ю.М., Пахомов А.П., Шаповалов В.И. Взаимосвязь эффективности обнаружения сигнала / Психофизика сенсорных и сенсомоторных процессов / Под ред. Ю.М. Забродин. М.: Наука, 1984.
- 10. Лисенкова В.П., Шпагонова Н.Г. Индивидуальные и возрастные особенности восприятия времени взрослыми людьми // Психологический журнал. 2021.Т. 42. № 5. С. 5-16.
- 11. Пахомов А.П. Динамичность показателей обнаружения сигналов в психофизических исследованиях // Проблемы инженерной психологии. М.: Наука, 1979. С. 73-74.
- 12. Скотникова И.Г. Проблемы субъектной психофизики. М.: Институт психологии РАН, 2008.
- 13. Скотникова И.Г., Иванов М.А. Экспериментальное исследование восприятия равенства-различия длительностей // Исследования по когнитивной психологии / Под ред. Е.А. Сергиенко. М.: Институт психологии РАН, 2004. С. 94-120.
- 14. Скотникова И.Г., Шендяпин В.М., Садов В.А., Панова Е.В., Журкина Е.В. Соотношение уверенности в решении с его правильностью, латентностью и характеристиками сенсорной задачи // Экспериментальный метод в структуре психологического знания. Отв. ред. В.А. Барабанщиков. М.: Институт психологии РАН. 2012. С. 123-128.
- 15. Шапкин С.А., Дикая Л.Г. Деятельность в особых условиях: компонентный анализ структуры и стратегии адаптации // Психологический журнал. 1996. Т. 17. № 1. С. 19-34.
- 16. Швырков В.Б. Введение в объективную психологию. М.: Изд-во Институт психологии РАН, 1995.
- 17. Шендяпин В.М., Скотникова И.Г. Моделирование принятия решения и уверенности в сенсорных задачах. М.: Институт психологии РАН, 2015.
- 18. Юдаков К.С., Гладилин Д.Л., Апанович В.В., Арамян Э.А., Александров Ю.И. Описание типичных компонентов ССП, проявляющихся при решении задачи различения коротких интервалов времени // Экспериментальная психология. 2025. Т. 18. № 2. В печати.
- 19. Broadbent D.E., Gregory M. Vigilance considered as a statistical decision // British Journal of Psychology. 1963. № 54. P. 309-323.
- 20. Green D.M., Swets J.A. Signal detection theory and psychophysics. N.Y.: Wiley, 1966.
- 21. Krueger L.I. A theory of perceptual matching // Psychological Review. 1978. V. 5. P. 278-304.
- 22. Luce R.D. Response times. Their role in inferring elementary mental organization. N.Y.: Oxford University Press, Clarendon Press. Oxford, 1986.