RAS Social ScienceПсихологический журнал Psikhologicheskii zhurnal

  • ISSN (Print) 0205-9592
  • ISSN (Online) 3034-588X

SCIENTIFIC TRADITIONS AND CONTINUITY IN PSYCHOLOGY: PROBLEMS AND PROSPECTS FOR THEIR SOLUTION

PII
S3034588XS0205959225040136-1
DOI
10.7868/S3034588X25040136
Publication type
Article
Status
Published
Authors
Volume/ Edition
Volume 46 / Issue number 4
Pages
128-133
Abstract
The article, prepared as a discussion of the publication by Yu.N. Oleinik and A.L. Zhuravlev, provides an analysis of the main provisions and ideas proposed by the authors in the article. It is proposed to consider tradition as the most important component of the intra-scientific factor in the development of psychological know-ledge. The relevance and timeliness of posing and discussing the problem of continuity of scientific knowledge in the context of modern developments in the history of psychology is emphasized. Insufficient theoretical deve-lopment of the concepts of “tradition” and “continuity” is noted. The theoretical scheme for identifying, recor-ding and structuring scientific traditions proposed by the authors is analyzed and its advantages are revealed. Particular attention is paid to the interaction of scientific schools and traditions as mechanisms for transmitting knowledge, differences in the methods of scientific transmission and institutional forms of continuity. In conclusion, the need for further research of scientific traditions is emphasized, taking into account the socio-cultural, political-ideological and mental conditions of their formation and existence.
Keywords
история психологии научная традиция преемственность историко-психологические исследования научные школы трансляция знания
Date of publication
01.04.2025
Year of publication
2025
Number of purchasers
0
Views
10

References

  1. 1. Артемьева О.А. Возможности историко-психологического исследования научных традиций // Психологический журнал. 2025. Т. 46. № 1. С. 108–112.
  2. 2. Ждан А.Н. Национальное начало в развитии науки: исследовательские традиции отечественной психологии в сопоставлении с всемирной научной мыслью // История отечественной и мировой психологической мысли: ценить прошлое, любить настоящее, верить в будущее: Мат-лы международ. конф. по истории психологии “V Московские встречи”, 30 июня – 3 июля 2009 г. / Отв. ред. А.Л. Журавлев, В.А. Кольцова, Ю.Н. Олейник. М.: Институт психологии РАН, 2010. С. 32–36.
  3. 3. Журавлев А.Л., Костригин А.А. Гл. 10. Междисциплинарный подход в психологии // Научные подходы в современной отечественной психологии. М.: Институт психологии РАН, 2023. С. 293–313.
  4. 4. Кольцова В.А., Олейник Ю.Н. Знание истории психологии как условие повышения профессиональной компетентности пенитенциарного психолога // Международный пенитенциарный журнал. 2016. № 3. С. 11–15.
  5. 5. Клыпа О.В. Историко-психологический аспект изучения феномена научного наследия // Психологический журнал. 2025. Т. 46. № 2. С. 110–115.
  6. 6. Листопад Д., Листопад Т. Краткий курс истории психологии: учеб. пособие. Таллин, 2008. 389 с.
  7. 7. Листопад Т.Н. Вклад Б.Г. Ананьева в институционализацию психологической науки // Методология комплексного человекознания и современная психология / Отв. ред. А.Л. Журавлев, В.А. Кольцова, М.: Институт психологии РАН. 2008. С. 53–57.
  8. 8. Листопад Т.Н. К истории формирования психологии в Эстонии // Актуальные проблемы истории психологии: Мат-лы Всеросс. методолог. семинара / Отв. ред. А.Л. Журавлев, В.А. Кольцова, Е.С. Минькова, Э.В. Тихонова. Арзамас: АГПИ, 2009. С. 74–83.
  9. 9. Листопад Т. К проблеме периодизации истории психологии в Эстонии // История отечественной и мировой психологической мысли: ценить прошлое, любить настоящее, верить в будущее: Мат-лы международ. конф. по истории психологии “V Московские встречи”, 30 июня – 03 июля 2009 г. / Отв. ред. А.Л. Журавлев, В.А. Кольцова, Ю.Н. Олейник. М.: Институт психологии РАН, 2010. С. 480–487.
  10. 10. Мазилов В.А. Научные традиции в контексте современного историко-психологического познания // Психологический журнал. 2025. Т. 46. № 1. С. 113–118.
  11. 11. Моргун А.Н., Олейник Ю.Н., Журавлев А.Л. Тематические направления отечественной истории психологии как внутренние факторы развития отрасли: наукометрический анализ на материале РИНЦ // Институт психологии Российской академии наук. Социальная и экономическая психология. 2021. Т. 6. № 1 (21). С. 219–251.
  12. 12. Моргун А.Н., Олейник Ю.Н., Журавлев А.Л. Институциональные факторы развития отечественной истории психологии (на материале РИНЦ) // Психологический журнал. 2021. Т. 42. № 1. С. 111–121.
  13. 13. Олейник Ю.Н., Журавлев А.Л. Научные школы как феномен в современной психологии: старые проблемы и новые вопросы // Ярославская психологическая школа: история, современность, перспективы: Сб. мат-лов Всеросс. науч. конф., Ярославль, 08–20 октября 2020 г. / Отв. ред. А.В. Карпов. Ярославль: Филигрань, 2020. С. 81–87.
  14. 14. Олейник Ю.Н., Журавлев А.Л. К вопросу о концептуальных основаниях научной школы истории отечественной психологии В.А. Кольцовой // Развитие российской психологии накануне и после русской революции 1917 года: тенденции, научные школы, персоналии : Сб. ст. участников Всеросс. науч. конф. с международ. участием, Арзамас, 19–21 сентября 2019 года / Отв. ред. А.Л. Журавлев, Ю.Н. Олейник, Э.В. Тихонова. Арзамас: Интерконтакт, 2019. С. 93–106.
  15. 15. Олейник Ю.Н., Журавлев А.Л. История психологии как учебная дисциплина и отрасль науки: актуальные проблемы сотрудничества // Научные труды Московского гуманитарного университета. 2022. № 6. С. 4–16.
  16. 16. Олейник Ю.Н., Журавлев А.Л. Научные традиции как механизм преемственности психологического познания. Ч. 1. Состояние и трудности изучения // Психологический журнал. 2024. Т. 45. № 3. С. 5–14.
  17. 17. Олейник Ю.Н., Журавлев А.Л. Научные традиции как механизм преемственности психологического познания. Ч. 2. Проблемы, подходы и перспективы исследования // Психологический журнал. 2024. Т. 45. № 4. С. 5–15.
  18. 18. Шерьязданова Х.Т. Историк психологии К.Б. Жарикбаев: к портрету ученого и педагога // Вестник Казахского национального женского педагогического университета. 2019. № 4. С. 191–195.
  19. 19. Южанинова, А.Л. Традиции и преемственность психологического познания и знания // Психологический журнал. 2025. Т. 46. № 2. С. 130–134.
QR
Translate

Индексирование

Scopus

Scopus

Scopus

Crossref

Scopus

Higher Attestation Commission

At the Ministry of Education and Science of the Russian Federation

Scopus

Scientific Electronic Library